"Eucharystia - dziękczynienie"
Często słyszymy z ust celebransa w czasie Mszy Świętej tuż przed podniesieniem, że Pan Jezus owej nocy, po wieczerzy,
wziął chleb i dzięki uczyniwszy, połamał go i powiedział: "To jest Ciało moje" .
Biblijne opisy sceny Ostatniej Wieczerzy przypominają, że zanim Chrystus nakazał powtarzać nam swoje gesty i słowa z Wieczernika,
poprzedził tę czynność modlitwami dziękczynnymi zanoszonymi do Boga Ojca.
Nieprzypadkowo Mszę Świętą nazywamy Eucharystią. To greckie słowo eucharistein oznacza składanie dziękczynienia
i wyraża istotę Mszy Świętej. Każda Eucharystia jest wielowymiarowym dziękczynieniem . Uczta Paschalna, z której wywodzi
się nasza Msza Święta, obchodzona była jako dziękczynne wspomnienie Bożej pomocy okazanej narodowi żydowskiemu podczas
wszystkich wydarzeń związanych z wyjściem z niewoli egipskiej . Gdy Jezus ją sprawował, była ona już wielowiekową tradycją
składania dziękczynienia także za przymierze zawarte z Bogiem za pośrednictwem Mojżesza na Górze Synaj.
Nowe Przymierze, które zapowiedział Chrystus w
czasie Ostatniej Wieczerzy dotyczy już nowej
rzeczywistości. Chrystus,
pozostając wśród nas pod postacią Chleba i Wina, ukazuje i wręcz ogłasza, że Jego męka, a także zmartwychwstanie
przyniosły nam zbawienie, odkupienie i odpuszczenie grzechów. Tak wielkie dobra duchowe ofiarowane człowiekowi zostały
okupione męką i śmiercią Chrystusa. Dlatego w każdej Eucharystii ten motyw dziękczynienia za zbawienie dokonane przez Chrystusa
jest zawsze mocno obecny. Jak tę powyższą prawdę wiary możemy rozpoznać? Otóż słowa owego dziękczynienia słyszymy w każdej
prefacji. Przypomnijmy sobie typowy, najczęstszy początek tej modlitwy: "Zaprawdę godne to i sprawiedliwe, słuszne
i zbawienne, abyśmy zawsze i wszędzie Tobie, Wszechmogący, miłosierny Boże, składali dziękczynienie"
Każda z prefacji wyszczególnia zawsze jeden motyw lub przyczynę, która powinna wzbudzić w nas postawę dziękczynienia .
W główne święta czy okresy liturgiczne sami łatwo rozpoznamy w prefacji temat dziękczynienia, np. w okresie Bożego Narodzenia
jesteśmy wdzięczni za przyjście Boga na świat w postaci Chrystusa , w okresie Wielkiego Postu nasza wdzięczność związana jest
ze zbawczą męką Chrystusa itd. Sama zaś prefacja, o czym już wcześniej wspomniałem, otwiera zespół modlitewnych tekstów,
które prowadzą nas do Modlitwy Pańskiej i określane są jedną zbiorczą nazwą: Wielka modlitwa dziękczynna, czyli Modlitwa
eucharystyczna . To ona wraz z centralnymi słowami konsekracji tworzy serce każdej celebracji Eucharystii.
25/1/2016